All-seasonbanden onder je bedrijfsauto: handig of toch niet?
Geplaatst op 28 april 2023
All-seasonbanden winnen aan populariteit de laatste jaren. Niks is immers zo onvoorspelbaar als het weer. Door de klimaatverandering wordt het weer alleen maar grilliger, met uitschieters naar extreem lage of juist uitzonderlijk hoge temperaturen. All seasonbanden lijken een ideale uitkomst: zowel in de zomer als in de winter heb je de juiste banden onder je auto zitten.
Niet optimaal
Helaas ligt dit toch wat gecompliceerder. All-seasonbanden, ook wel all weatherbanden of vierseizoenenbanden genoemd, zijn in principe veilig in alle weersomstandigheden. Maar de prestaties van deze banden zijn niet optimaal. Zie het als een compromis. Ze hebben eigenschappen van zowel de zomer als de winter variant.
Het rubber van een all-seasonband is zachter dan die van een zomerband, maar niet zo zacht als een winterband. Ook de lamellen (het reliëf in een band) zitten er een beetje tussenin, het is niet zo erg aanwezig als bij een winterband, maar wel meer dan bij een zomerband.
Extreem weer
Omdat een all-seasonband eigenschappen heeft van zowel de zomer- als de winterband zijn de prestaties vaak prima. Alleen met extremere weersomstandigheden werken deze banden niet optimaal. Bij hogere temperaturen in de zomer, presteren deze banden minder goed dan gewone zomerbanden. De remweg is bijvoorbeeld langer. Bij extreme winterse omstandigheden heb je juist weer minder grip dan met winterbanden.
De voor- en nadelen van all-seasonbanden op een rij:
Voordelen:
- Je hoeft niet tussentijds je banden te wisselen en deze ergens op te slaan.
- Je rijdt het hele jaar met dezelfde banden. Je hebt geen extra kosten voor twee sets banden.
- Je hebt in de winter zeker meer aan all-seasonbanden dan aan zomerbanden. Dus mocht je maar één set banden willen aanschaffen, dan zijn all-seasonbanden een goede oplossing.
Nadelen:
- De prestaties van all-seasonbanden zijn over het algemeen net wat minder dan die van gewone zomer- en winterbanden.
- Het brandstofverbruik en slijtage van de all-seasonband is iets hoger dan de ‘normale’ zomerbanden bij hogere temperaturen.
- Rijd je meer dan 20.000 km per jaar? Vanwege de slijtage is het vaak financieel interessanter om zomer- en winterbanden af te wisselen.
- All-seasonbanden reageren anders in de zomer door het zachtere materiaal. Dat merk je met name bij het sturen.
- All-seasonbanden hebben bij hoge temperaturen en hogere snelheden vaak een langere remweg. Het is belangrijk om je hier bewust van te zijn tijdens het rijden.
Over het algemeen kun je in het Nederlandse klimaat prima de weg op met all-seasonbanden. Moet je vaak de weg op voor de zaak en leg je daarbij relatief grote afstanden af? Dan heb je meer voordeel van banden die passen bij het seizoen. Jouw garage kan je helpen bij het maken van een goede inschatting.